Internet to obecnie podstawowe medium służące poszukiwaniu ofert pracy. Na osobach zajmujących się rekrutacją wymusza to konieczność dostosowania się do bieżących potrzeb rynku i dostępnych w sieci narzędzi. Portale społecznościowe? Serwisy z ogłoszeniami? Wiele zależy od tego, do jakiej grupy docelowej planujemy dotrzeć. Nie zmienia to jednak faktu, że ostatecznym miejscem, gdzie zazwyczaj potencjalny kandydat poszukuje informacji, jest zakładka Kariera umieszczona na stronie firmy.
(Nie)idealna zakładka Kariera
Zacznijmy od cyfr. Z raportu „Strona Kariera z perspektywy kandydata” wynika, że 85% respondentów sprawdza ogłoszenia o pracę właśnie w zakładce Kariera.
Dokładne dane różnią się w zależności od rodzaju wykonywanej pracy (inaczej odpowiadali pracownicy biurowi, inaczej fizyczni, a jeszcze inaczej osoby pracujące w usługach). Największą grupą sprawdzającą informację w zakładce Kariera są pracownicy biurowi – aż 85%.
To właśnie od zamieszczonych w witrynie firmy informacji zależy, czy dana osoba zdecyduje się zostawić swoją aplikację. Jednak po drodze może pojawić się szereg okoliczności, które sprawią, że przyszły pracownik poczuje się zniechęcony. Błędy, nieaktualne informacje, nieprawidłowo wyświetlająca się strona, czy też mało estetyczny i nieczytelny design często są źródłem wątpliwości – zwłaszcza u tego bardziej doświadczonego kandydata, który może wybierać spośród wielu różnych ofert. Pamiętajmy, że witryna www to poniekąd wizytówka naszej firmy, dlatego jej przygotowanie dobrze jest oddać w ręce profesjonalistów: wewnętrznych specjalistów od marketingu lub zewnętrznej agencji.
Czego kandydaci szukają w zakładce Kariera?
Cała nasza komunikacja employer brandingowa musi być dokładnie opracowana. Bardzo ważne jest, aby wysyłać potencjalnemu kandydatowi spójne sygnały na temat naszej działalności: zarówno w social mediach, na portalach rekrutacyjnych, jak i właśnie na stronie www.
Kandydaci, poza oczywiście ogłoszeniami o pracę wraz z dokładnymi opisami stanowisk, szukają również m.in.:
- informacji na temat przebiegu całego procesu rekrutacyjnego,
- informacji, czym firma się zajmuje,
- informacji na temat benefitów,
- krótkiego opisu wartości i kultury danej organizacji lub odesłania do podstrony, gdzie takie informacje zostały umieszczone,
- informacji o potencjalnych możliwościach rozwoju zawodowego.
Zrób to dobrze
Pierwszą rzeczą, która przyciąga wzrok użytkownika po wejściu na stronę internetową, jest oczywiście wygląd. Podstrona musi być czytelna, jednolita, ale też interesująca. Bardzo istotne jest, aby zamieszczone w niej informacje w prawidłowy sposób wyświetlały się na urządzeniach mobilnych, czyli musi być responsywna. Jest to bardzo ważne nie tylko z punktu widzenia estetycznego, ale również z punktu widzenia pozycjonowania. Tutaj napisaliśmy więcej w temacie zakładka Kariera a SEO. Według raportu strategicznego „IAB Polska, Dostęp do Internetu w Polsce” to właśnie smartfony generują największy ruch w sieci – na poziomie blisko 61% .
Co publikować?
Dajmy szansę nowemu pracownikowi poznać jego potencjalne miejsce pracy od środka. Niech członkowie ekipy mają w tym miejscu swój głos – mogą opowiedzieć swoją historię, powiedzieć, czym się zajmują w firmie, ale również jakie są ich zainteresowania i co robią po godzinach.
Do tego oczywiście nie zapominajmy o fotografiach – w końcu jest to pierwsza rzecz, która przyciąga wzrok. Dlatego warto zdecydować się chociażby na sesję wizerunkową pracowników 📸, aby pokazać się z jak najlepszej strony – DOSŁOWNIE! 😉 Dobrze jest też zaprezentować samo miejsce pracy. Można to zrobić na kilka sposobów, np. poprzez nagranie filmiku z „wirtualną wycieczką”, gdzie poza przestrzenią biurową „odkrywamy” przed kandydatem np. kuchnię czy miejsce do odpoczynku. Jeśli jednak pracujecie zdalnie, świetnie sprawdzi się np. screen z wideokonferencji. Do tego zdjęcia z imprez, wypadów integracyjnych czy ciekawych realizacji.
Technicznie i praktycznie
Przechodząc już do kwestii bardziej praktycznych – koniecznie trzeba rozważyć umieszczenie przycisku APLIKUJ bezpośrednio na stronie, co może przełożyć się na większą liczbę aplikacji. Dbajmy też o to, aby publikowane ogłoszenia były odświeżane na bieżąco. Oferty „wiszące” od kilku miesięcy mogą budować wrażenie, że cała zakładka jest nieaktualna, a co za tym idzie: szkoda poświęcać czas na wysyłanie swojego zgłoszenia.
Nie zapominajmy też o tym, aby w widocznym miejscu pojawił się numer telefonu lub adres e-mail do kogoś z działu HR, aby w razie pytań kandydat mógł szybko rozwiać swoje wątpliwości.
Zakładka Kariera to miejsce na stronie internetowej firmy, które powinno cały czas się zmieniać. Chodzi tutaj nie tylko o wspomniane wyżej uaktualnienia ofert pracy. Możemy poprosić o feedback ze strony świeżo zatrudnionych osób, tak, by móc spojrzeć na stronę oczami potencjalnego kandydata 😉
Rekrutacja – jak to z nią jest?
Kiedy wreszcie kandydat trafi do naszej zakładki Kariera, powinien mieć możliwość łatwego filtrowania zamieszczonych tam ogłoszeń, tak aby łatwo wyszukać oferty odpowiadające jego kwalifikacjom. Ostatnio bardzo częstym zjawiskiem jest aplikowanie przez jedną osobę na kilka różnych stanowisk w tej samej firmie. Wydawać się może, że potencjalnemu pracodawcy jest to zwyczajnie „nie na rękę”. Jednak w kilku przypadkach wspomniana sytuacja może nieść ze sobą pozytywne skutki, na przykład:
- gdy poszukujemy pracowników na podobne stanowisko, jednak z różnymi poziomami doświadczenia,
- gdy dwa stanowiska można połączyć w jedno,
- gdy pracodawca poszukuje na kilka stanowisk, przy których nie wymaga konkretnych umiejętności czy uprawnień,
- jeśli szukamy osób o podobnych kwalifikacjach, jednak do różnych działów.
Dzięki kilku aplikacjom jednego pracownika znacznie łatwiej będzie nam dopasować jego profil do określonego stanowiska, patrząc nie tylko na umiejętności, lecz również na pożądane przez nas cechy charakteru (jeśli zwracacie na to uwagę).
Dwa słowa na koniec…
Zakładka Kariera musi być miejscem, gdzie potencjalny kandydat znajdzie wszystkie najważniejsze informacje na temat bieżących rekrutacji, a także samej firmy. Cała witryna www jest poniekąd wizytówką naszej firmy, dlatego tak ważne jest, aby zadbać o jej wygląd, spójność i aktualność. Nie bójmy się również zmian, słuchajmy innych, prośmy o feedback, dzięki czemu stale będziemy mogli wprowadzać różne ulepszenia!
Przeczytaj również: