Branding, Employer Branding, PR, SEO, Strategia, Wiedza

Co to jest SEO PR i dlaczego jest tak ważne w budowaniu wizerunku marki?

Katarzyna Dębczak

Internet to medium, z którego na co dzień korzystają miliony użytkowników. Jest to przestrzeń, w której poszukujemy inspiracji i odpowiedzi na pytania. Internet pomaga nam też edukować się na różne tematy, a także znajdować rozrywkę w rozmaitej formie. Jest to również miejsce, w którym możemy przedstawić swoją firmę szerszemu gronu i zaprezentować jej produkty i usługi, wykorzystując przy tym działania SEO i PR. 

Wykorzystaj SEO PR do budowy wizerunku firmy

Jak dobrze wiemy, pozycjonowanie, czyli tzw. SEO, wpływa na widoczność strony, a public relations (PR) na widoczność marki. O SEO PR mówimy wtedy, gdy do budowania wizerunku marki wykorzystujemy narzędzia związane z pozycjonowaniem strony tejże marki. Są to wszelkie działania, które możemy podjąć, by zacząć pracować nad wizerunkiem firmy w internecie. 

Pierwszym i najważniejszym elementem jest publikowanie CONTENTU na stronie internetowej marki (ale uwaga! musi on być wartościowy z punktu widzenia użytkownika). Takim contentem są m.in. artykuły dotyczące firmy, a także grafiki i zdjęcia z nią powiązane. Materiał powinien pozostawiać pozytywny obraz marki w świadomości użytkownika. Publikacja wartościowych treści i grafik wpływa również na lepszy odbiór produktów oraz oferowanych usług. 

Jeśli działania związane z wizerunkiem marki są odpowiednio prowadzone, to może to w późniejszym czasie mieć również odniesienie do wzrostu ruchu użytkowników na stronie, gdzie samo prowadzenie bloga może nie wystarczyć. Warto pamiętać, aby w miarę możliwości pozyskiwać linki od swoich partnerów. Dzięki nim marka zaczyna być postrzegana jako wartościowa, oraz godna uwagi, i tym samym zaczyna tworzyć się długotrwała relacja między firmą a klientem, właśnie dzięki takim polecającym linkom.  

Pierwsze kroki

Jak na razie wszystko brzmi dobrze, jednak nic samo z siebie nie przychodzi. Musimy od czegoś zacząć nasze działania. Pierwszym i podstawowym krokiem jaki należy wykonać są analizy. Analizujemy głównie wyniki wyszukiwań naszej marki oraz konkurencji. Zwracamy uwagę na to, w jaki sposób konkurencja odnosi się do klientów oraz jakich fraz używa, a następnie odnosimy to do tego, jak to wygląda w naszej komunikacji. Na tej podstawie możemy stworzyć tzw. PERSONĘ, czyli profil odbiorcy naszych usług lub produktów. Znając odbiorcę, o wiele łatwiej jest przygotować content, ponieważ wiemy do kogo go kierujemy.  

Problemem, z jakim muszą sobie radzić firmy najczęściej, są negatywne opinie na temat produktów i usług. W przypadku otrzymania negatywnych opinii warto przygotować serię wpisów blogowych, których celem będzie zmiana wizerunku firmy na bardziej pozytywny. Przykładem niech będzie firma produkująca koszulki bawełniane z nadrukami, która w ostatnim czasie otrzymała kilka negatywnych opinii. Klienci żalili się w nich, że nadruki z zakupionych koszulek zbyt szybko się spierają. Warto wtedy przygotować wpisy na temat tego, “Jak prać koszulki z nadrukiem” czy “Nadruk na koszulkach – wszystko co powinniście wiedzieć”. W takich wpisach przedstawiamy to, jak klienci mogą poradzić sobie z problemami, które napotykają.  

Jak SEO może pomóc budować wizerunek pracodawcy?

Każda dobrze prosperująca firma z czasem zaczyna się rozrastać i inwestowanie w działania wizerunkowe staje się jednym z ważniejszych zadań. Pracując od początku nad pozytywnym odbiorem marki, kluczem do budowy autentycznego wizerunku jest przedstawianie organizacji “od środka”. W zakładkach kariery znajdujemy więc hasła wizji i misji firmy, zdjęcia pracowników czy słowa komunikujące jakimi wartościami kierują się pracownicy firmy. Wydawałoby się, że to co najbardziej przyciąga kandydatów, to właśnie barwne opisy kultury organizacyjnej, nowocześnie zaprojektowane zakładki kariery, wypełnione uśmiechniętymi twarzami pracowników oraz zdjęcia pysznej kawy w biurze. Te informacje są niezmiernie ważne. Jednak z perspektywy widoczności strony i jej treści – to zdecydowanie nie wszystko.

Przede wszystkim podaj informacje ważne dla kandydata

Dzisiaj coraz więcej uwagi przywiązuje się do użyteczności i optymalizacji, dzięki której potencjalny kandydat znajduje najbardziej interesujące go informacje.  

Pisz jasno o stanowiskach, na jakie poszukujesz osób do pracy, uzupełniaj opisy zadań wykonywanych na danym stanowisku i przekazuj jasny sygnał czego oczekujesz od kandydata. Nie zapominaj o benefitach i oczywiście pamiętaj o kwotach, których może oczekiwać na stanowisku, na które aplikuje. Według badania “Młodzi Polacy na rynku pracy”, ponad 80% osób, które dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową, przed złożeniem aplikacji na stanowisko sprawdza jakie dodatkowe świadczenia może zaoferować przyszły pracodawca. Dobrą praktyką, z perspektywy optymalizacji jest również pozostawienie informacji o tym, że jeśli osoba, która nie znalazła na naszej stronie oferty dla siebie, ale chciałaby u nas pracować, może pozostawić swoje CV do przyszłych rekrutacji.

Aktualizuj informacje na bieżąco i twórz treści, które są interesujące z perspektywy potencjalnych pracowników. 

Zakładki kariera stają się dziś wizytówką firmy i miejscem, gdzie potencjalny kandydat może znaleźć odpowiedzi na nurtujące go pytania. Czy wiesz jakich informacji poszukują Twoi kandydaci? Możliwe, że nigdy wcześniej nie przyszło Ci do głowy, aby zapytać Twoją grupę docelową, jakich informacji brakuje na Twojej stronie lub nigdy nie sprawdziłeś, jakie frazy w internecie są najczęściej wyszukiwane przez osoby poszukujące pracy. Z pomocą może tu przyjść analiza słów kluczowych oraz analiza użytkowników twojej strony. Dzięki tej wiedzy, możliwe że i Tobie uda się wdrożyć innowację, która sprawi, że proces aplikowania do Twojej firmy będzie bardziej atrakcyjny, czytelny lub po prostu – przyjazny dla kandydata poszukującego rzetelnych informacji o twojej firmie.

Jak wykorzystać można SEO w employer branding? Kilka przykładów dobrych praktyk.

Sekcja FAQ – czyli lista najczęściej zadawanych pytań. Warto tam umieścić pytania najczęściej zadawane przez kandydatów i odpowiedzi na nie. Z pewnością mogą znaleźć się tam informacje dotyczące tego, jak wygląda proces rekrutacyjny w firmie, oraz ile ma etapów. Warto również w takim miejscu podpowiedzieć kandydatom jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej, a także dodać informacje, które z pozoru wydają się nam błahe jak na przykład jak dotrzeć do biura. W ten sposób można pokazać swoją otwartość i chęć pomocy kandydatom. 

Blog – rozwiązanie, które z pewnością zabiera czas i wymaga nakładów pracy wielu osób, jednak daje możliwość nawiązania relacji z kandydatem już na początku jego drogi. W zależności od przyjętej strategii, która przyświecać będzie temu kanałowi, możesz umieszczać na nim artykuły ciekawe z perspektywy osób poszukujących pracy, budować pożądany obraz kultury organizacyjnej, informować o nowościach i zmianach w firmie oraz opisywać na nim historie sukcesu pracowników firmy.

Dobrze dobrane znaczniki meta – title oraz description – cóż to takiego? To unikalne opisy strony, które wyświetlają się w wyszukiwarce Google. Są niezmiernie istotne w kontekście wyszukiwarki, bo informują roboty Google, jakie treści powinny zostać wyświetlone użytkownikowi. Jak działają w praktyce? Sprawdźmy. 

W ostatnim czasie w Polsce otwarto nowe biuro Netflixa. Wcielamy się w rolę kogoś, kto właśnie tam pragnie znaleźć pracę. W wyszukiwarkę wpisujemy “kariera w netflix” albo “praca w netflix”. Oto co otrzymujemy w wynikach wyszukiwania: 

Co działa tutaj dobrze? Przede wszystkim opisy zawierają słowa kluczowe i tym samym pomagają znaleźć interesującą kandydata stronę. Dowiadujemy się z nich, że klikając w link, trafimy tam, gdzie chcieliśmy. A dodatkowo – pierwszy z nich zawiera jasny komunikat do potencjalnego pracownika. Brawo Netflix 🙂

Inwestycja w wizerunek firmy

SEO PR to nie jest chwilowe działanie. Nad wizerunkiem firmy musimy pracować cały czas, gdzie również cały czas musimy monitorować opinie na nasz temat, działania konkurencji oraz trendy w branży, w której działamy. Nie skupiamy się tylko i wyłącznie na jednym aspekcie, ale na wszystkich elementach — strona internetowa, wizytówka Google, profile w social mediach, a nawet zwykłych ulotkach. Nie możemy być pewni, w jaki sposób potencjalny klient nas znajdzie, ale możemy aktywnie zarządzać treścią, na której widoczności zależy nam najbardziej.


ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA, BY pobrać darmowy przewodnik
na temat budowania silnej marki pracodawcy:

* pole obowiązkowe

Daj znać, co o tym myślisz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *