Employer branding to jednorazowy trend czy może już konieczność?
Czy istnieją magiczne triki na przyciągnięcie i zatrzymanie najlepszych pracowników?
Jakie dobre praktyki warto rozważyć w budowaniu marki pracodawcy w nadchodzącym roku 2023?
To tylko niektóre pytania, na które odpowiadali prelegenci podczas trzeciej już edycji konferencji EB Show organizowanej przez HRM Institute.
Konferencję otworzył Maciej Karpowicz (Senior Channel Partner Manager w Indeed), który podzielił się najważniejszymi trendami, które będą wiodły prym w najbliższym czasie na rynku pracy. „W ciągu najbliższej dekady liczba osób w wieku produkcyjnym w wielu krajach spadnie. Oznacza to wpływ na rynek pracy – nie tylko trudniej będzie zatrudniać pracowników, ale będą oni mieli więcej możliwości negocjowania warunków pracy“ – mówił M. Karpowicz.
Employer Branding niejedno ma imię
Podczas konferencji tematyka budowania marki pracodawcy została przez prelegentów omówiona z wielu perspektyw. Rozpoczynając od kampanii wzbudzających zachwyt i efekt WOW u potencjalnych kandydatów i pracowników, o których mówił Maciej Radziemski (dyrektor strategiczny i współzałożyciel Lucky You), poprzez kampanie nastawione na pozyskanie konkretnych pracowników, których to temat poruszyła Anna Mikulska z agencji MJCC, aż po tematykę sytuacji kryzysowych oraz derekrutacji pracowników, która często bywa trudnym doświadczeniem. Eksperci podczas swoich wystąpień poruszyli takie tematy, jak np. budowanie kultury organizacyjnej (Dorota Piekarska, przedstawicielka NoFluff Jobs), relacja na linii pracodawca – uczelnia wyższa (Edyta Sander) czy doświadczenia kandydatów, które z perspektywy Mai Gojtowskiej są dziś na wagę złota.
Wyzwania i perspektywy employer branding
W trakcie EB Show prelegenci próbowali też odpowiedzieć na pytanie, jak będzie wyglądała sytuacja na rynku w najbliższych kilku latach.
Z dużym prawdopodobieństwem spotkamy się ze stagnacją. Z danych portalu OLX Praca wynika, że liczba ofert pracy spadła o 12%. Dodatkowo, w związku z aktualną sytuacją na rynku, wiele osób nie chce podejmować ryzykownych decyzji i nie zamierza wprowadzać żadnych zmian w swoim życiu zawodowym. Pojawił się jednak nowy trend – tzw. multietatowość – czyli posiadanie więcej niż jednej pracy. Za nowym trendem stoi potrzeba bezpieczeństwa i chęć zabezpieczenia w przypadku pogorszenia się sytuacji rynkowej.
Na czym pracodawcy powinni się koncentrować?
Z prelekcji Mai Gojtowskiej dowiadujemy się przede wszystkim, że teraz jest dobry czas na działania podtrzymujące świadomość dotyczącą marki oraz ofert pracy. Podejmowanie działań na szeroką skalę, które sprawiają, że marka pracodawcy zostanie w sercach odbiorców, jest teraz kluczowa.
Drugim ważnym elementem jest przyjrzenie się procesom oraz lukom w naszych działaniach rekrutacyjnych i wypełnienie braków, które powodują, że doświadczenie kandydatów i pracowników nie jest na tak wysokim poziomie, jakbyśmy sobie tego życzyli.
Dobry moment na testowanie nowych technologii – to również ciekawy kierunek, o którym więcej opowiedziała Dagmara Pakulska. Inwestowanie w rozwój komunikacji na portalach społecznościowych – LinkedIn oraz Tik Tok – to sposób na dotarcie do konkretnej grupy odbiorców, zwiększanie świadomości oraz powiązanie z marką. Kluczem do sukcesu jest tutaj odpowiednie dopasowanie treści do odbiorców oraz konsekwentna i stała komunikacja.
Podsumowanie
Na tegorocznej edycji EB Show mieliśmy przegląd różnych tematów z różnych branż. Nie brakowało również wskazówek i inspiracji. Dzięki temu mamy prawie pewność, że każdy uczestnik konferencji znalazł tu coś dla siebie.
Wspólny mianownik: działania, które mają sens, są dobrze przemyślane i pokazują prawdziwą twarz pracodawcy.
Do zobaczenia w kolejnych edycjach!
Przeczytaj również:
Rozwiązania i Perspektywy HR – X edycja konferencji
TikTok — czyli jak mówić językiem Gen Z?
Co to jest SEO PR i dlaczego jest tak ważne w budowaniu wizerunku marki?