Świat odpowiedzialności korporacyjnej szybko ewoluował. Inicjatywy ESG nie są już dla firm działaniami typu nice to have. To dziś must have, który zwiększa wartość organizacji i daje znaczącą przewagę konkurencyjną. Dla wielu termin ESG jest jednak jeszcze zagadką, a jeszcze większym wyzwaniem wydaje się wdrażanie działań, które przede wszystkim są zgodne z dyrektywami unijnymi, a dodatkowo wspierają wizerunek firmy i budują markę pracodawcy.
ESG a CSR
ESG co to – takie pytanie jeszcze wiele osób wpisuje w wyszukiwarkę internetową, by znaleźć informacje, które rozwieją wątpliwości związane z tym zagadnieniem. Informacji szukamy często w internecie, ponieważ jeszcze wiele firm nie potrafi tego odpowiednio zakomunikować swoim pracownikom, swoim klientom czy kontrahentom.
Wiele osób myli ten termin z CSR, ponieważ jeszcze do niedawna głównym terminem związanym z odpowiedzialnością firm za środowisko były właśnie działania CSR. W tym zakresie organizacje przede wszystkim koncentrowały się na podejmowaniu inicjatyw wspierających ekologię czy takich, które wspierają środowiska lokalne. ESG jest krokiem naprzód, próbą ustandaryzowania praktyk i możliwością na rzetelną ocenę działań, jakie podejmują firmy. Dyrektywy nadają jasny kierunek i stawiają oczekiwania dotyczące celów zrównoważonego budowania i rozwijania biznesu, a strategie ESG stają się coraz bardziej kluczowe dla reputacji i wyników finansowych firm. Działalność w ramach ESG jest analizowana przez interesariuszy, inwestorów, agencje ratingowe, klientów i brana pod uwagę przy podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych.
W styczniu 2023 r. weszła w życie unijna dyrektywa CSRD [1] o raportowaniu ESG. Tematyka jest obecnie szeroko dyskutowana na rynku, szczególnie w branży z sektora finansowego, nieruchomości czy dystrybucji gazu. Wraz z wejściem w życie nowych ustaleń firmy stają przed ciągłym wyzwaniem, jakim jest współpraca pomiędzy działami i specjalistami w celu łączenia danych – zarówno tych finansowych, jak i niefinansowych. W obliczu rosnącej presji ze strony rządów krajów UE, konsumentów i akcjonariuszy, spełnienie wymogów prawnych to dopiero początek. Wyzwania w zakresie odpowiedniego raportowania danych to kluczowe zadania firm na najbliższe lata, ale pojawia się również potencjał na łączenie działań ESG/CSR z kreowanie wizerunku firm oraz budowaniem marki pracodawcy.
ESG a employer branding – jak i czy ze sobą łączyć?
W związku z pandemią COVID-19 i zmianami, które wywołała, pracownicy są obecnie bardziej skłonni do pracy w organizacjach opartych na konkretnym celu i w firmach, które podzielają wartości, z którymi oni się identyfikują. Ostatnio wiele mówi się o tym, że wchodzące na rynek Pokolenie Z większą niż poprzednie pokolenia wagę przykłada do ochrony środowiska oraz do funkcjonowania w zgodzie z poszanowaniem natury. Reprezentanci Pokolenia Z szukają większej wartości i sensu w swojej pracy aniżeli tylko wyników, które można liczbowo przedstawić na papierze. Zetki to osoby otwarte i świadome. Często aplikują do firm, które są odpowiedzialne społecznie, a w swoich działaniach promują nie tylko działanie na rzecz środowiska, ale również poszanowanie równości i praw człowieka.
Dyrektywa ESG nakazuje większą dbałość o dobro jednostek, w tym pracowników. Firmy, które nie tylko wprowadzają inicjatywy ESG, ale też aktywnie komunikują swoją działalność w tym zakresie, mają dziś większe szanse na przyciągnięcie kandydatów i utrzymanie pracowników.
Wskaźniki ESG
Coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące włączania działań ESG w codzienność organizacji. Do realizacji strategii ESG angażowani są specjaliści HR, PR oraz specjaliści od komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Ich zadaniem jest wdrażać inicjatywy z obszarów Environment, Social, Governance, które nazywane są również wskaźnikami ESG.
Jakie pytania zadają sobie osoby odpowiedzialne za działania ESG?
- Czy i jak łączyć komunikację firmową z działalnością w obszarze ESG?
- Jakimi działaniami można wspierać realizację strategii ESG?
- Czy pracownicy faktycznie zwracają uwagę na społeczną odpowiedzialność biznesów?
- I ostatecznie: jak zachęcić i zaangażować pracowników w działania z obszaru odpowiedzialności społecznej?
Pracownik jako ważny interesariusz inicjatyw
Relacje z pracownikami są podstawą działań ESG. Aby zarządzać i realizować strategią ESG i osiągać cele, potrzebne jest wzbudzenie chęci pracowników do wsparcia działań na rzecz budowania odpowiedzialności biznesu.
Naturalnym rezultatem prawdziwego przyjęcia przez firmy strategii ESG poprzez osadzenie jej w rdzeniu i kulturze organizacji jest większe zaangażowanie pracowników w kwestie zrównoważonego rozwoju, wykraczające poza typowe działania CSR. To szansa na wzmocnienie przewagi konkurencyjnej firmy, jej wyników finansowych i reputacji.
Budowanie świadomości pracowników
– pierwszy krok do sukcesu
Pracownicy, którzy mogą zajmować się kwestiami zrównoważonego rozwoju, mają więcej okazji do uświadomienia sobie, że ich praca ma pozytywny wpływ na środowisko, mogą zobaczyć, że zysk nie jest jedynym celem istnienia organizacji i mają realny wpływ na kształtowanie rzeczywistości. Ważne jest w tym zakresie przemyślenie, w jaki sposób komunikować inicjatywy pracownikom.
Podobnie jak w przypadku innych działań, których celem jest zaangażowanie ludzi w aktywne działanie, firmy powinny uwzględnić wkład pracowników przy planowaniu strategii ESG. Kiedy pracownicy czują, że mogą mieć na coś realny wpływ, chętniej pomagają firmom w kształtowaniu i realizacji strategii. Wszystkie procesy zarządcze i operacyjne (produkcji, obsługi klienta, sprzedaży czy procesy HR) to działania, za które odpowiedzialni są ludzie. To oni kształtują rzeczywistość i codzienność funkcjonowania firmy i właśnie działania, postawy pracowników stanowią najlepszą wizytówkę dla organizacji.
Inspirowanie, zachęcanie i wyznaczanie kierunków to przede wszystkim zadania, które stoją dziś przed organizacjami, aby odpowiedzialność za środowisko nie była tylko frazesem, a realną wartością, którą pokazywać będą postawy i zachowania ludzi.
Komunikacja ESG – jakie działania je wspierają?
W zakresie komunikacji firmowej związanej z ESG, warto rozważać m.in.:
- budowanie strategii PR opierającej się na strategii ESG,
- tworzenie angażującego contentu wokół działań ESG/CSR podejmowanych przez firmę,
- komunikację w social media nawiązującą do najważniejszych inicjatyw,
- komunikację wewnętrzną zachęcającą pracowników do udziału w inicjatywach ESG,
- kampanie wewnętrzne promujące zachowania i postawy wspierające realizację strategii ESG.
ESG jako element strategii employer brandingowej? Czemu nie!
Porozmawiamy o tym na konferencji Open Forum!
O temacie ESG, tak samo jak o temacie EB można rozmawiać godzinami. A jeśli jeszcze spróbujemy połączyć obie te rzeczy, to godzin rozmów może być jeszcze więcej! Jako agencja, która na co dzień zajmuje się kompleksową obsługą marek w obszarze PR, employer brandingu i komunikacji social media, coraz chętniej i śmielej podejmujemy się tego tematu i działań związanych z nim. Dołączamy działania w obszarze ESG do strategii employer brandingowej i strategii komunikacji.
Wiemy, że temat ESG dla wielu jest jeszcze dosyć nowy i „obcy”. Mamy też świadomość, że powyższy artykuł nie odpowiada na wszystkie pytania i nie rozwiewa wszystkich wątpliwości z nim związanych, dlatego chcemy dzielić się naszą wiedzą przy każdej możliwej okazji 😉 A jedną z takich okazji okazało się OPEN FORUM, które odbędzie się 30 marca w Warszawie. W ramach tego eventu organizujemy tzw. dyskusję stolikową, podczas której poruszymy właśnie między innymi tematykę ESG. Jeśli interesuje Was ten temat i chcielibyście pogłębić swoją wiedzę, to serdecznie zapraszamy do udziału w wydarzeniu i zajęciu jednego z krzesełek przy naszym stoliku 😉
Link do rejestracji na OPEN FORUM: https://openforum.com.pl/rejestracja/
Dla naszych Czytelników mamy też specjalny kod, który uprawnia do 20-procentowego rabatu. Wystarczy w koszyku wpisać kod zniżkowy o treści EB360
Podczas dyskusji porozmawiamy o tym:
- Czy budowanie strategii employer brandingowej to dziś konieczność?
- Jak świadomie i autentycznie zarządzać wizerunkiem pracodawcy?
- Od czego warto rozpocząć budowanie strategii employer brandingowej?
- Jaka jest rola komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w budowaniu marki pracodawcy oraz jak dopasowywać ją do różnych grup odbiorców?
- Czy i jak łączyć działania w obszarze budowania zrównoważonego rozwoju (ESG/CSR) z komunikacją firmy?
Będzie nam bardzo miło, jeśli przyłączycie się do naszej dyskusji 🙂
Podczas Open Forum będziecie mogli posłuchać również nie tylko nas i nie tylko o ESG. Ciekawych tematów jest masa, a szczegółowy harmonogram wydarzenia znajdziecie tutaj: https://openforum.com.pl/program-konferencji/
[1] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Przeczytaj również:
TikTok — czyli jak mówić językiem Gen Z?
Jak wypracowaliśmy nasze wartości – case study