Jak LinkedIn może wspierać w budowaniu marki pracodawcy? Czy profil firmowy na LinkedIn powinna prowadzić każda firma? A może zastanawiasz się jak wykorzystać pełen potencjał tego kanału w budowaniu marki pracodawcy? Z tego artykułu dowiesz się, jak LinkedIn może wspierać Twoje działania employer branding i jak praktycznie podejść do budowania profilu marki.
LinkedIn jako narzędzie komunikacyjne marki
Ludzie, ludzie i jeszcze raz ludzie — tak można by zacząć każdą wypowiedź na temat LinkedIna. Medium to, jak żadne inne, pozwala na kreowanie zarówno marki osobistej jak i brandu samego w sobie. Tym razem skupimy się na drugiej kwestii, ponieważ rzetelnie prowadzona komunikacja na LinkedIn, daje szansę na dotarcie do interesujących firmy kandydatów, którzy być może jutro nie staną się nowym pracownikiem firmy, ale będą mieli szansę zbudować świadomość marki, która odgrywa ważną rolę w procesie rekrutacji.
Więcej o roli świadomości w budowaniu marki pracodawcy przeczytasz tutaj.
Profil marki na LinkedIn to nic innego jak swoista wizytówka, która dostępna jest dla każdego, o każdej porze oraz w każdym miejscu z dostępem do sieci. To coś więcej niż strona internetowa. Profil marki na LinkedIn — tak jak na social media przystało — daje możliwość komunikacji z zebraną społecznością i branżą. Dodatkowo to świetne miejsce do budowania relacji biznesowych, a także wizerunku brandu.
Dzięki niemu możesz nie tylko pokazać ludzką stronę swojej firmy, ale także przedstawiać sukcesy czy nawet rekrutować pracowników.
Co zyska twoja marka, będąc na LinkedIn?
Większą świadomość marki pracodawcy
W dobie mediów społecznościowych trzeba nadążać za trendami i obowiązującymi “zasadami gry”. Budowanie świadomości, zaczyna się od obecności w umysłach ludzi. Aby to osiągnąć konieczne są działania te na żywo jak i w sieci. W 2023 roku profil na LinkedIn to must have każdej firmy, która ma zamiar się rozwijać i piąć w górę drabiny sukcesu. LinkedIn łączy specjalistów z różnych dziedzin, którzy nieustannie dzielą się aktualnymi informacjami. Regularna aktywność na LinkedIn pomaga pracodawcom zwiększyć swoją widoczność wśród profesjonalistów i potencjalnych kandydatów. Tworzenie wartościowych treści i angażowanie się w dyskusje przyciąga uwagę i pozwala na budowanie reputacji jako ekspert w danej dziedzinie.
Relacje z klientami i możliwość pozyskania talentów
Jeszcze jakiś czas temu LinkedIn kojarzony był bardziej z budowaniem wizerunku firm i personal brandingiem. Udostępnianie wartościowych treści o przedsiębiorstwie, prezentowanie sukcesów i projektów to działania, to elementy komunikacji, o których należy pamiętać, jeśli zależy nam na budowaniu relacji z obecnymi i potencjalnymi partnerami biznesowymi.
Dziś LinkedIn to także miejsce, gdzie przyszli pracownicy poszukują informacji o potencjalnych pracodawcach. Właśnie tam kandydaci powinni mieć możliwość poznać firmę bliżej, zobaczyć korzyści, jakie oferuje „w praktyce” i dzięki temu zyskać zaufanie i zainteresowanie marką. Patrząc na profil na LinkedIn z perspektywy employer brandingu, warto pokazywać na nim sukcesy zespołowe, styl pracy, przedstawiać korzyści oferowane pracownikom oraz ujawniać twarze, oraz historie pracowników, którzy to są najbardziej wiarygodną wizytówką marki pracodawcy.
Należy pamiętać jednak, aby w pierwszej kolejności sprawdzić, czy w tym miejscu znajduje się interesująca cię grupa docelowa. To właśnie konkretni odbiorcy powinni definiować czy warto, aby twoja marka pojawiła się na LinkedIn.
Moja marka ma profil na LinkedIn – i co dalej?
Decyzja zapadła — zakładasz profil swojej marki. Ale co dalej? Jak odpowiednio wypełnić informacje o firmie, co i jak często publikować? To pytania, które zazwyczaj pojawiają się na początkowym etapie wdrażania strategii komunikacji.
Zdjęcie profilowe oraz cover photo
To pierwsze co widzi osoba, odwiedzająca profil twojej firmy. Na zdjęcie profilowe najlepiej wybrać logo. W kontekście cover photo warto zastosować grafikę, która w przejrzysty sposób przekażę misję marki, np. poprzez slogan lub postawić na kompozycję przedstawiającą produkt/usługę i koresponduje z logo, a wręcz jest jego komplementarnym elementem.
Zakładka “o nas”
Uzupełnij informacje o swojej firmie. Opisz, czym się zajmuje, jak długo istnieje oraz do jakiej branży należy. Jeśli posiada stronę www — umieść go w miejscu „witryna”, a także dodaj kontaktowy numer telefonu. Wypełnij informacje dotyczące branży, wielkości (liczby pracowników), roku założenia i specjalizacji.
Zakładka “Kultura firmowa”
To doskonałe miejsce, aby przedstawić potencjalnym kandydatom unikalną atmosferę pracy i wartości marki. Dzięki tej funkcji odbiorcy mają wgląd w kulturę organizacji i życie pracowników. Karta “Kultura firmowa” może zawierać m.in. informacje dotyczące misji, wizji czy liderów firmy. Niektóre marki umieszczają w tym miejscu opinie pracowników czy wideo promocyjne pokazujące pracę „od kuchni”. W tym miejscu można także przedstawiać działania społeczne, jeśli marce zależy na informowaniu społeczności o odpowiedzialności biznesowej. Informacje o tym, mogą być ważnym elementem komunikacji z potencjalnymi inwestorami, dla których dziś świadomość w zakresie dbałości o środowisko jest istotna przy wyborze partnerów biznesowych.
Publikacje
Content is a king — to hasło, które nieprzypadkowo często przewija się wśród marketerów. Odpowiednio dobrane treści są kluczem do sukcesu dobrej komunikacji. Musisz zdecydować, czy wolisz mówić o swoim biznesie, przedstawiać pracowników i ich pracę zza kulis czy publikować newsy z branży. A może postawisz na miks tych kilku kierunków?
Najważniejsze, aby przy wyborze tematów publikacji pamiętać przede wszystkim o strategii marki oraz postawionych celach — zarówno biznesowych jak i wizerunkowych. Zadaj sobie pytanie, co chcesz osiągnąć daną publikacją i czy wpisuje się ona w założenia.
Kolejna istotna kwestia to regularność. Tylko systematyczne publikowanie może przynieść efekty, co wzbudzi zaufanie i umocni pozycję na rynku. Ponadto społeczność doceni zaangażowanie brandu i przyzwyczai się do tego, że co jakiś czas pojawia się nowy wpis.
Oto kilka rodzajów publikacji, które warto dodawać:
- Artykuły eksperckie: dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w zakresie ekspertyzy przedsiębiorstwa.
- Studia przypadków: prezentowanie sukcesów i wyników osiągniętych przez firmę i jej pracowników.
- Kreatywne multimedia: dodawanie zdjęć, wideo i prezentacji, które ilustrują działania i wydarzenia związane z firmą.
- Posty o kulturze organizacyjnej: udostępnianie historii, wydarzeń i innych informacji, które pokazują unikalność marki pracodawcy.
Content to nie wszystko – LinkedIn oferuje też kilka przydatnych funkcji dla pracodawców
Funkcja “powiadom pracowników”
Wchodząc na stronę marki na LinkedIn z poziomu administratora możesz powiadomić swoich pracowników o nowej publikacji. Wystarczy, że znajdziesz wybrany post, klikniesz trzy kropki znajdujące się w prawym górnym rogu posta i wybierzesz pozycję “powiadom pracowników”. Teraz każda z osób posiadająca profil na LinkedIn i zatrudniona w twojej firmie otrzyma informację o wpisie.
Opcja ta może być pomocna w nienachalnym angażowaniu i motywacji pracowników do polecania, komentowania i udostępniania postów.
Zapraszanie kontaktów do obserwowania strony
To funkcja, która w prosty sposób pozwala na zwiększenie liczby obserwatorów profilu marki. Polecamy przemyśleć jednak to, do kogo faktycznie chcesz kierować treści i odpowiednio dobrać zapraszaną grupę docelową. Oczywiście należy pamiętać również o rozważnym korzystaniu z tej funkcji, aby nie spowodowała ona spamu.
Zapraszanie kontaktów do obserwowania strony
To funkcja, która w prosty sposób pozwala na zwiększenie liczby obserwatorów profilu marki. Polecamy przemyśleć jednak to, do kogo faktycznie chcesz kierować treści i odpowiednio dobrać zapraszaną grupę docelową. Oczywiście należy pamiętać również o rozważnym korzystaniu z tej funkcji, aby nie spowodowała ona spamu.
Oznaczanie członków zespołu
Na LinkedIn możesz dodać członków zespołu, aby otrzymywać powiadomienia o ich aktywności w pierwszej kolejności. W ten sposób polecanie wartościowych treści publikowanych przez pracowników staje się bardziej dostępne. Członkowie zespołu, których dodasz, otrzymają powiadomienie, w którym zaakceptują lub odrzucą prośbę. Dzięki temu łatwemu rozwiązaniu będziesz mógł wyciągnąć pierwsze wnioski co do programu employee advocacy w twojej firmie.
Employee advocacy – czyli jak tworzyć markę na LinkedIn przy pomocy pracowników ?
Tak jak już zaznaczyliśmy — LinkedIn to ludzie. W związku z tym nie ma nic bardziej wiarygodnego niż zadowoleni i zaangażowani pracownicy. Kiedy zdecydujesz się na tworzenie marki na LinkedIn temat, który powinien Cię zainteresować to employee advocacy.
Czym jest employee advocacy?
Działanie to polega na szeregu działań podejmowanych przez pracowników firmy, których celem jest promowanie marki pracodawcy. To angażowanie pracowników w budowanie wizerunku marki poprzez ich własny wizerunek osobisty. Jest to bardzo skuteczny sposób na zwiększenie widoczności marki oraz wiarygodny wizerunek w sieci.
Dlaczego warto angażować pracowników do budowania marki w sieci?
Employee advocacy posiada wiele zalet. Kilka z nich to:
- Kreowanie wizerunku atrakcyjnego pracodawcy – potencjalni kandydaci poszukujący pracy zwracają uwagę nie tylko na profil marki sam w sobie, ale sprawdzają opinie obecnych pracowników.
- Bezpłatna “promocja” – w przeciwieństwie do wielu działań marketingowych, jak płatne reklamy LinkedIn Ads, udostępnianie publikacji przez pracowników jest całkowicie darmowe, a przynosi często świetne rezultaty.
- Zwiększenie zaufania do marki pracodawcy – komunikacja kierowana bezpośrednio od danej persony naturalnie wzbudza większe zaufanie. Żaden pracownik nie pisałby o zaletach firmy, jeśli nie byłaby to prawda.
Jeśli nasze argumenty nie przekonały cię do employee advocacy musisz sprawdzić to na własnej skórze! Uwierz, że jeśli będziesz konsekwentny, osiągniesz bardzo zadowalające efekty.
Czujesz, że potrzebujesz wsparcia w kreowaniu swojej marki na LinkedIn? Chcesz zaktywizować swoich pracowników na tej platformie, ale nie wiesz, jak to zrobić? Jesteśmy tu po to, aby Ci pomóc. Zapraszamy do kontaktu!