Marketing przyszłości będzie autentyczny, transparentny i data-driven. To jedne z głównych trendów na obecny rok, a pozostałe dotyczą m.in. obszaru języka, lokalnego influencingu i odpowiedzialności społecznej. Z okazji premiery ebooka „Trendy 2024 w marketingu” zapraszamy na przegląd trendów według dotrelations.
Treści proste, lecz hybrydowe
Content będzie jednocześnie prostszy i bardziej złożony. Jak to możliwe? Odpowiadają za to dwie tendencje:
- Prosty język – niech pierwszy przemówi ten, kto zajmuje się marketingiem, a nie słyszał jeszcze o UX writingu. Za jego sprawą treści stają się prostsze. UX writing to nowe SEO i większość firm przygląda mu się coraz uważniej.
- Content hybrydowy – najlepszym przykładem jest łączenie efektów pracy AI z organicznym user generated content. Hybrydowość może też obejmować łączenie treści z różnych platform oraz łączenie przeżyć ze świata rzeczywistego z przeżyciami online. Według danych Deloitte aż 76% firm będzie inwestować coraz większe środki w hybrydowe doświadczenia, w ramach których klienci będą uczestniczyć w doświadczeniach o łączonej formie.
Warto zwrócić uwagę na takie trendy jak content efemeryczny, czyli taki, który jest dostępny tylko przez określony czas, a potem znika – jak stories na Instagramie. Bywa nazywany snack bite content, bo można spożyć go jak przekąskę w przerwie od pracy lub w trakcie podróży w transporcie publicznym.
Influencerzy i osobowości bliżsi odbiorcy
To, że influencer marketing jest oczkiem w głowie wielu agencji i organizacji, wiemy już od kilku lat. Obecnie wyróżniamy różne kategorie influencerów: mogą to być nano-, mikro- i makro- i megainfluencerzy, a wyznacznikiem jest liczba followersów.
Na fali autentyczności odbiorcy szukają osobowości, które są im bliższe niż celebryci. I to dosłownie: liczy się aspekt lokalności, dlatego paradoksalnie większymi graczami będą nano- i mikroinfluencerzy. To założenie znane jest pod frazą local talents, global reach. Sięganie po zasoby lokalnych talentów pozwala znaleźć personę, z którą odbiorca łatwo się identyfikuje. Lokalni influencerzy są bardziej autentyczni i skracają dystans obecny w relacji użytkowników z celebrytami lub megainfluencerami.
Z tego samego powodu coraz ważniejsze będą stałe współprace, zastąpią one te jednorazowe. Te drugie są zbyt krótkie i nie dają obiorcom czasu na to, aby dobrze poznać influencera, uznać go za autentycznego i utożsamić się z nim.
W odpowiednim doborze influencerów pomaga szczegółowe targetowanie: ważne będzie targetowanie na podstawie zachowań odbiorców. W tym zakresie będziemy przyglądać się reakcjom odbiorców, ich emocjom, preferencjom i bólom. Również do tego posłuży znane z obszaru UX śledzenie ścieżki użytkownika.
Użytkownik w świecie digitalowym
Niezwykle ważnym trendem będzie zwrócenie uwagi na prywatność użytkownika – ta kwestia zyskuje na znaczeniu dzięki rosnącej świadomości o odpowiedzialności biznesu. Będziemy więc przywiązywać wagę do zabezpieczania danych użytkownika i ich gromadzenia, a także do polityki prywatności. To m.in. pokłosie afery Cambridge Analytica.
Naszą stałą praktyką będzie digital PR – public relations już teraz wykorzystuje cyfrowe narzędzia. Dystrybucja materiałów prasowych odbywa się dzięki specjalnym programom, a sam PR to już nie tylko kontakty z dziennikarzami, ale szeroko zakrojone kampanie i eventy online czy współprace z influencerami.
Nie można poruszać tematu digital bez kwestii sztucznej inteligencji. Będzie obecna w zasadzie wszędzie: na przykład jako Chat GPT do pracy z tekstem i researchem czy jako DeepL do tłumaczenia.
Marketing i odpowiedzialność społeczna
Jej soczewką jest ESG. To skrót od trzech obszarów, w ramach których ocenia się organizacje. Obejmuje on: Środowisko (E), Społeczną odpowiedzialność (S) oraz Ład korporacyjny (G). Te czynniki będą oceniane na bazie taksonomii UE, a firmy znajdujące na terenie wspólnoty zostaną zobowiązane do przedstawienia raportów z działalności, których głównymi cechami powinny być transparentność i mierzalność.
Samo ESG to coś więcej niż raportowanie, to bardziej odpowiedzialne podejście do marketingowej działalności i myślenie o tym, jaki wpływ ma biznes na globalną i lokalną społeczność.
Komunikacja marketingowa stanie się zrównoważona i będzie mieć konkretne cele:
- budowanie świadomości,
- edukację,
- dzielenie się dobrymi praktykami,
- wywoływanie realnej zmiany.
Wśród trendów zauważymy zmianę narracji, w ramach której ESG nie będzie wyłącznie raportowaniem, a stanie się sposobem zarządzania biznesem. Organizacje wyznaczą swoich ambasadorów ESG, którzy będą wspierać proces tworzenia i egzekwowania strategii ESG. Ale..
…te tendencje to tylko wierzchołek góry lodowej.
Więcej dowiesz się z naszego nowego ebooka „Trendy 2024 w marketingu”. Pobierz go ze strony trendbook.dotrelations.pl i poznaj więcej prognoz z obszaru grafiki, Facebooka, Kampanii Ads, influencer marketingu i innych.