GoWork.pl to jeden z największych portali pracy w Polsce. Co miesiąc odwiedza go ponad 4 mln osób w celu znalezienia przydatnych informacji o pracodawcach.
Użytkownicy trafiają na tę stronę najczęściej poprzez wpisanie w wyszukiwarkę frazy “nazwa firmy + opinie”. Jest to swoiste forum, na którym pracownicy lub kandydaci dzielą się swoimi opiniami nt. firm, w których pracują, pracowali lub do których aplikowali. Niestety w dużej mierze (a nawet bardzo dużej!) opinie te są negatywne.
Głównym problemem jest fakt, że komentarze, pisane pod wpływem silnych emocji, są często pozbawione kultury wypowiedzi i wypełnione obraźliwymi określeniami. Problem stanowi również to, że wiele z nich nie ma uzasadnienia w rzeczywistości.
Złe opinie o pracodawcach wynikają z kilku czynników, a najważniejszymi z nich są emocje i… anonimowość. Brak obawy przed przykrymi konsekwencjami ze strony pracodawcy czy współpracowników dodaje komentującym pewności siebie i zachęca do krytyki.
I mimo, że przez tą anonimowość wiele osób pozwala sobie na zbyt dużo, portal GoWork.pl nie chce z niej rezygnować. Użytkownicy za pomocą strony dzielą się swoimi odczuciami, spostrzeżeniami i osądami. Piszą o atmosferze panującej w firmie, o wynagrodzeniach, o mobbingu czy nadgodzinach. Gdyby nie ta anonimowość, niewielu pracowników zdecydowałoby się na wystawienie opinii, obawiając się krytyki i zwolnienia z pracy.
GoWork.pl źródłem informacji o pracownikach i firmie
Pracodawcy nie powinni traktować GoWork.pl jako miejsca, w którym wytykane są im tylko błędy, ale raczej jako platformę, która daje wgląd do spostrzeżeń i osądów na temat miejsca pracy, które oferują. Przestrzeń, w którym można poznać zdanie zarówno pracowników, jak i osób, które brały udział w procesie rekrutacyjnym. Powinni traktować portal jako forum umożliwiające wymianę informacji, bo tak naprawdę misją GoWork.pl jest umożliwienie dialogu pomiędzy pracownikiem a pracodawcą dla poprawy wspólnego miejsca pracy.
Merytoryczna dyskusja pracowników lub kandydatów z pracodawcami jest sposobem na rozwiązanie sporów. Często skutkuje wprowadzeniem wewnętrznych zmian, które przyczyniają się do stworzenia przyjaznego środowiska pracy.
Pracodawcy, którzy wchodzą z użytkownikami portalu w merytoryczną dyskusję, są też zwykle lepiej postrzegani przez kandydatów. Sam udział oraz ton wypowiedzi są ważnymi elementami wpływającymi na ocenę pracodawcy. Merytoryczne odpowiedzi, wyrażanie zrozumienia czy dziękowanie za pozytywne opinie jest metodą na zarządzanie opiniami i przedstawia pracodawcę jako słuchającego i zaangażowanego w utrzymywanie dobrego wizerunku czy dbającego o wdrażanie pozytywnych zmian.
#GoWorkBezHejtu
Serwis GoWork.pl dobrze zdaje sobie sprawę, że jego użytkownicy dzielą się głównie negatywnymi opiniami i jest to dla portalu duże wyzwanie, by ta krytyka była konstruktywna, oparta na faktach, a nie na kłamstwach. Za cel w tym roku postawił sobie oczyszczenie platformy z bezwartościowych opinii i pozostawienie tylko tych przydatnych i wartościowych dla użytkowników poszukujących informacji o firmach. W jaki sposób chce tego dokonać?
Sztuczna inteligencja rozwiązaniem
na bezwartościowe opinie o pracodawcach
W ramach akcji #GoWorkBezHejtu serwis chce wykorzystać AI. Za pomocą sztucznej inteligencji komentarze są oceniane pod kątem wiarygodności i merytoryczności. Technologia ta umożliwia wstępną selekcję opinii, zwracając szczególną uwagę na te, które zawierają wulgaryzmy, obraźliwe określenia i język nienawiści. Nie ma przyzwolenia na takie treści na serwisie.
Wywiady z pracownikami i kandydatami
Dodatkowo portal wprowadził możliwość udzielenia wywiadu przez pracownika lub kandydata, którego podstawą jest konstruktywna opinia. Może być ona oczywiście negatywna – ważne jednak, żeby była oparta na faktach. Wywiady na stronie są anonimowe, chyba że osoba go udzielająca chce się przedstawić. Mają one na celu poznanie historii i doświadczeń osoby opiniującej firmę.
Redaktor GoWork.pl, bazując na swoim doświadczeniu, zapyta o te aspekty, które w odczuciu użytkowników portalu są najistotniejsze w danej firmie. Osoba udzielająca wywiadu będzie mogła przedstawić zagadnienia, które dadzą wartość użytkownikom i cenne wskazówki pracodawcy. Swoją opinią w ten sposób mogą się podzielić zarówno aktualni pracownicy, jak i byli, a także kandydaci biorący udział w procesie rekrutacji. To alternatywa dla krótkich i nieskładnych komentarzy, które są mało wiarygodnym źródłem dla osób szukających pracy.
Zmiana zasad dotyczących moderacji treści
w zakładce opinie o pracodawcach
Portal w ramach usługi abonamentowej „Złoty profil” umożliwia pracodawcom samodzielne administrowanie komentarzy, które użytkownicy publikują na ich temat. Oznacza to również to, że firmy otrzymują możliwość modyfikacji (moderacji) wpisu zanim ten się pojawi.
Warto dodać, że pracodawca nie może usunąć lub edytować każdego komentarza. Celem GoWork.pl nie jest oczyszczenie platformy z wszystkich negatywnych opinii, tylko z tych bezwartościowych, opartych na nieprawdziwych informacjach. Portal więc zastrzega sobie prawo do przywrócenia wpisów, które zostały usunięte w sposób nieuzasadniony. Zasady te jasno określa regulamin, który definiuje zakres i możliwości administrowania opiniami.

fot. GoWork.pl
Podsumowanie
Dialog między pracownikami a pracodawcami coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Firmy, chcąc tworzyć przyjazne i atrakcyjne miejsce pracy, chętnie biorą pod uwagę opinie pracowników (zarówno tych aktualnych, jak i byłych) oraz kandydatów, którzy stykają się z firmą na etapie rekrutacji (zarówno tym wczesnym, jak i podczas rozmowy kwalifikacyjnej).
Zmiany, które wdrażają takie portale, jak choćby GoWork.pl, są zachętą do merytorycznej dyskusji, która często niesie ze sobą pozytywne zmiany wewnątrz organizacji. Pozwalają na kulturalną rozmowę oraz na dzielenie się faktami. Dobre praktyki komunikacyjne, prezentowane przez pracodawców w takich miejscach, są również elementem budowania wizerunku pracodawcy. Z konstruktywnych opinii korzystają obie strony. Pracodawcy otrzymują jasny komunikat, co należałoby zmienić w trosce o dobro pracowników. Z kolei kandydaci znajdują wartościowe informacje o interesujących ich miejscach pracy.
Wcześniej wielu pracodawców nie wchodziło w dyskusję z osobami komentującymi, bojąc się eskalacji konfliktu. Ten trend jednak ulega zmianie. Zmiany w strategii portalu GoWork.pl spowodowały, że firmy chętniej udzielają się w dyskusji, wiedząc, że publikowane są jedynie wcześniej zweryfikowane przez portal i sztuczną inteligencję komentarze.
Aktywne zarządzanie i odpowiadanie na opinie może pomóc w budowaniu pozytywnego wizerunku. Firmy odpowiadające na komentarze pracowników w merytoryczny sposób, pokazują się z dobrej strony, jako pracodawcy zaangażowani, troskliwi i nieobojętni na zdanie innych. Zebrane informacje natomiast są dla nich podstawą do wprowadzenia zmian mających na celu ulepszenie wspólnego miejsca pracy.
Firmy, chcąc kreować wizerunek dobrego pracodawcy, powinny więc być obecne również w takich miejscach, w których poddawane są ocenie innych. Unikanie interakcji zwykle nie jest rozwiązaniem problemu, a merytoryczna dyskusja zawierająca przydatne informacje dla potencjalnych kandydatów i aktualnych pracowników, okazuje się być najlepszą wizytówką dla marki pracodawcy.